Dušan Šmidák: zakladateľ Prešporáčika

Pri prechádzke Starým mestom si každý z nás všimne výrazné, červené vláčiky, ktoré už dlhé roky skrášľujú prehliadku Bratislavy.
Pán Dušan Šmidák, zakladateľ Prešporáčiku mi v našom rozhovore porozprával o ich vzniku a začiatkoch. Je to veľmi motivujúci a pozitívny človek, ktorý mne osobne je veľkým vzorom.
Jeho vytrvalosť a viera ho priviedla k dnešným úspechom.

Čím ste sa živili než ste začali podnikať s Prešporáčikom?
Do roku 1991 som  jazdil  pre Československú  cestovnú  kanceláriu  Čedok. Následne sme dostali hromadnú  výpoveď, keďže zanikal a rok som  ostal nezamestnaný. Po čase som si kúpil autobus od Čedoku, trvalo mi rok kým som ho generálkoval. V  roku 1993 som si založil vlastnú firmu  pod  názvom Cacaotur  a začal podnikať s vlastným autobusom. Názov Cacaotur dostal, lebo som si stále robil kakao. Ľudom sa to páčilo. 😀

Ako sa Vám darilo v podnikaní po založení CACAO TOUR?
Darilo sa nám  veľmi dobre, uvažoval som aj nad  kúpou druhého autobusu, ale v tej dobe bolo ťažké dostať úver vo výške 4 000 000 SK. Tak som musel od toho upustiť. Po čase, keď už autobus na ktorom  som podnikal dosluhoval,  začali sme jazdiť na kočoch po starom  meste.

Ako ste  stíhali jazdiť na autobuse aj na kočoch?
Do firmy som zapojil svoje dve dcéry Janku a Danku ktoré jazdili  tiež na kočoch. Ľudom sa prehliadky veľmi páčili. Bolo to niečo nové a pre ľudí zaujímavé. Dcéry robili výklad aj v cudzích jazykoch. V podnikaní sa nám darilo. Vlastnil som v tej dobe tri koče a šesť koní. Po dvoch  rokoch  sme to kapacitne  nezvládali. Prichádzali objednávky zo zahraničia  na pristavenie viacnásobne väčšieho počtu kočov ako sme mali.

Ako ste dostali nápad na vznik Prešporáčika?
Keď nám prišla objednávka na pristavenie deviatich kočov, prišlo mi to ako nelogické a v podstate vtedy aj nemožné. Tak sme s pánom Hutárom rozmýšľali čo s tým spravíme. V starom  meste na hlavnom námestí, sme našli v podchode malé starožitníctvo, kde bola fotka historického vozidla. Opýtal som sa ho, či  dokážeme niečo také zrealizovať v Bratislave. Súhlasil,  jedine čo sme potrebovali bolo dať to na papiere aby to mesto schválilo.

Aký názor malo Vaše okolie na tento trúfalý nápad? Podporili Vás?
Rodina mi samozrejme verila, keďže mi s tým aj pomáhali, ale väčšie okolie veľmi nie. Ľudia sa smiali na mojom nápade a odcudzovali ho. Predsa vidíte fungujeme od roku 1996.

Ktorý Prešporáčik bol Váš prvý vyrobený a aký okruh jazdil?
Úplne prvý Presporáčik, ktorý vznikol bol šesťmiestny Staromestský Presporáčik. Jazdili sme pešiu zónu  historického centra, kde  sme ponúkali ľuďom zažiť a vidieť históriu Bratislavy z iného pohľadu. Trasa viedla cez malebné Bratislavské uličky, rôzne paláce a kostoly.  Kvôli zvyšujúcemu sa  záujmu  ľudí, sme potrebovali zväčšiť kapacity. Preto sme každú sezónu investovali zarobený zisk  na zväčšenie kapacít.  O pár rokov neskôr,  sme  mali v pláne ponúknuť ľuďom aj Hradný okruh.  Vyžadovalo to  nový druh Prešporáčikov, nakoľko tie staromestské  mohli jazdiť iba po pešej zóne. A tak vznikli  dva veľké Prešporáčiky Oldtimer a jeden menší.

Koľko Prešporáčikov ste už postavili?
Celkovo sme ich vyrobili jedenásť.

Ako ste riešili rôzne jazyky a koľko ich máte?
Zo začiatku sme jazdili na CD výklad. Angličtina, Nemčina a Slovenčina. Neskôr sme pridali Maďarčinu, Španielčinu.  S jazykmi bol problém u klientov. V jednom Prošporáčiku  Oldtimer mohol ísť jeden nanajvýš dva jazyky. Podľa toho aj naši predajcovia museli organizovať predaj. Z tohto dôvodu  sme preto zaviedli audio guiding aby si ľudia  mohli zvoliť svoj jazyk cez slúchadlá  ktorému rozumeli. Každú sezónu sme sa snažili pridať jeden dva nové jazyky pre okruhy. Momentálne máme 20 jazykov a jeden detský okruh s hravým výkladom ktoré nahrali deti. Tento okruh bol nahraný a napísaný pánom Ľ. Feldekom.

Aký jazyk bol najzaujímavejším  ktorý ste ponúkli klientom?
Esperanto, čo je vlastne najrozšírenejším plánovaným  medzinárodným jazykom.

 

Koľko ľudí momentálne pracuje pre Prešporáčik?
Začínali sme s cca 5 ľuďmi a momentálne máme približne 25-30 ľudí.

Spomínali ste, že sa zaoberáte vyhliadkovými jazdami na rýchlo člnoch. Aké  úseky ponúkate?
 Jazdíme po Bratislave a okolí. Rád by som spomenul aj novinku, ktorá sa chystá. Tou je audio guinding už aj na lodi.

Dozvedela som sa, že ste získal ocenenia. Mohol by ste mi o nich porozprávať?
Od bývalého Primátora Bratislavy Milana Ftáčnika som dostal ocenenie za snahu a prínos pre Mesto a rozvoj turizmu v Bratislave.