MARTINA HORVÁTHOVÁ: Prírodná kozmetika 2SIS cosmetics

Ahoj Martinka! Dovoľ mi pogratulovať Ti k výhre prestížneho ocenenia Podnikateľka Slovenska za rok 2017 v kategórií Začínajúca podnikateľka. Vzhľadom na to, že podnikáš iba od roku 2016 je jasné, že to robíš správne!

Predstavíš nám 2SIS cosmetics a v čom sa líšite od iných prírodných kozmetických značiek na Slovensku?

2SIS cosmetics je značka prírodnej ručne vyrábanej kozmetiky, ktorá je svojím zložením na čisto rastlinnej báze, teda je vegetariánska a okrem jednej kolekcie – medovej aj vegánska. Vďaka starostlivo vyberaným ingredienciám je vhodná aj pre alergikov, či tých úplne najmenších. Pomocou blogu na našom e-shope sa snažíme našich zákazníkov aj vzdelávať a prinášať im dôležité informácie o jednotlivých zložkách ako aj škodlivých prísadách v ostatných kozmetických výrobkoch. To preto, aby boli zákazníci náročnejší a vedeli si vybrať výrobok v požadovanej kvalite aj vďaka zloženiu na etikete.

Prví pokusní králici boli, najmä rodina a priatelia, ktorým ste produkty dávali na vyskúšanie. Ich reakcie vás presvedčili, že je to to pravé do čoho sa treba naplno pustiť?

Sestra chcela podomácky vyrobiť na Vianoce balzam na pery, ktorý sa jej vôbec nepodaril, preto ma vyzvala, aby som vyrobila niečo ja, keď už som tá chemička… A tak sa to stalo. Po prvom mydle prišli ďalšie pokusy a vďaka samoštúdiu sa z tohto môjho experimentu stalo hobby… Začali sme produkty rozdávať rodine a kamarátom ako darčeky a na skúšku. Všetci boli nadšení a prvý skúšobný mini predaj na miestnom Vianočnom trhu, kde produkty išli doslova na dračku, nám iba potvrdil, že toto je správna cesta, ktorou sa vydáme.

Vieme o tebe, že si študovala chémiu, ale školu si nedokončila, práve vďaka čomu sa začalo tvoje podnikanie zrejme skôr ako si plánovala. Veríš, že všetko sa deje z nejakého dôvodu?

Bola som asi dva dni smutná, že ma vyhodili zo školy, ale už vtedy som vedela, že život má pre mňa pripravený iný plán. Po škole som aj tak mala v pláne začať podnikať, no a takto sa to stalo iba o niečo skôr a vôbec to neľutujem. Kozmetiku som mala počas výšky ako hobby, a ak má niekto niečo rád, mal by si nájsť cestu a spôsob, aby to mohol v živote robiť. Momentálne študujem špecializačný odbor, a to Manažér kvality v chemickom laboratóriu.

Prírodná kozmetika je hitom posledných rokov na celom svete, kde čerpáš inšpiráciu na nové recepty? Ktorá ingrediencia je tvoja srdcovka?

Moja srdcovka ako ingrediencia? Jednoznačne vône. Každá nová vôňa, ktorá mi príde, je pre mňa inšpiráciou pri vymýšľaní nových výrobkov a línií. Dookola ich ovoniavam a teším sa, čo nové opäť vymyslím! Inšpiráciu čerpám všade naokolo, počúvam zákazníkov na trhoch, zapisujem si ich nápady a názory. Niekedy stačí, keď je človek otvorený k okoliu a dokáže vnímať, pozorovať a počúvať. Potom je schopný zákazníkom dať to, čo si žiadajú.

Každý trh je špecifický, máš odsledované, čo medzi užívateľkami ,,fičí,, čo sa vône, zložiek, prípadne typu produktu týka?? Sme kokosoví vyznávači?

Jednoznačne sme kokosoví vyznávači. Aspoň z našich výrobkov, sú tie kokosové jednoznačne hitom. Jednou z najobľúbenejších vychytávok z našej ponuky sú určite tuhé šampóny a to v úplne všetkých vôňach. Čo sa týka toho, čo ešte fičí, sú to napríklad zero waste výrobky. To znamená, že netvoria žiadny odpad. My sa tiež snažíme týmto smerom uberať, aj keď to nie sú kozmetické výrobky, skôr doplnkový tovar. Napríklad mydlové orechy na pranie, alebo odličovacie tampóny, ktoré operieš a môžeš znovu použiť.

Ktorý produkt považuješ za najcharakteristickejší pre 2SIS cosmetics?

Najcharakteristickejší je určite balzam na pery v tvare makronky. To keď niekto vidí, hneď si to spojí s 2SIS cosmetics. Je to taký náš ikonický produkt.

Nedalo mi nevšimnúť si názvy vašich produktov, sú iné – vtipné a milé, kto ich vymýšľa?

Toto je taktiež niečo, vďaka čomu sa odlišujeme od iných značiek. Pri výrobe nových produktov sa o nich rozprávame, vtipkujeme, vymýšľame. Niekedy má názov svoj pôvod v úplnej náhode a spontánnosti. Ako keď kamarát prišiel k nám na návštevu a po ovoňaní zahlásil:  „Ty kokos! To ale dobre vonia!“ – a tak vznikol názov kolekcie TYKOKOS.

V ponuke máte aj detské produkty. Od čoho záležalo rozhodnutie o sortimente?

Rozhodnutie prišlo samé, stačilo sledovať trh. Trendy treba sledovať, ale my ich chceme aj napĺňať. V dnešnej dobe sú mamičky veľmi citlivé na produkty, ktoré dávajú svojim deťom. Chcú im dať do života len to najlepšie. Vždy to tak bolo, ale dnes je taká široká ponuka, že keď si môžu vybrať, vyberú si to najkvalitnejšie, čo trh ponúka. A toto sa im my snažíme dať. Ako detičkám, tak aj ich maminám.

Môžeme sa tešiť v blízkej dobe na nejaké novinky?

Áno, už plánujeme novú citrusovú kolekciu, aby sme vás navnadili do letnej sezóny. Táto citrusová vôňa je jednoducho neskutočná, svieža a krásna! Ďalej sú to pleťové krémy, úplne nová pánska kozmetika a deodoranty. Od začiatku sa snažíme zákazníkov nabádať k tomu, aby nám vracali naše obaly, nakoľko máme v pláne ich využiť znova. Buď nám ich posielajú poštou, alebo nosia do kamenných predajní, či dokonca na predajné akcie. S týmito obalmi máme vymyslené fantastické veci, ale tu vás ešte chvíľu budeme držať v napätí. 😊

Keby si sa nebola dala na chémiu, čo by bolo druhou voľbou?

V tomto smere som chcela pôsobiť už od dvanástich rokov a bola som rozhodnutá, že chcem byť forenzný technik, pretože som milovala krimi seriály. Ale celý život som vlastne tancovala, vystriedala som rôzne štýly a tak nejako to patrí k môjmu životu. Takže, ak by mi to nevyšlo s chémiou, je veľmi pravdepodobné, že by som zostala pri tanci. 

Kde sa vidíš o 5 rokov? Je táto vidina spojená so Slovenskom? 

Neviem s istotou povedať, čo bude o päť rokov, ale určite chcem zostať na Slovensku, lebo tu to celé vzniklo a neviem si predstaviť udržiavať toto podnikanie zo zahraničia. Viem si predstaviť, že  budeme pôsobiť aj na zahraničných trhoch, lebo chceme okrem Čiech ešte expandovať, ale zostať chceme na Slovensku.

Veľa mladých ľudí má podnikateľský nápad, ale menšiu mieru odhodlania. Ty si sa rozhodnutia o podnikaní zhostila nebojácne. Čo by si poradila tým ,,neodhodlaným“?

Môj proces začal už na výške, kedy som vymyslela počas prestávky medzi prednáškami na káve náš názov. Uverila som tomu a prišla som za sestrou, že toto je niečo, čo by mohlo raz byť ozajstné, tak čo keby sme to vyskúšali? Myslím si, že ak človek má vo svojom živote niečo, čo ho napĺňa, robí to s radosťou a z presvedčenia, niekde v kútiku duše svojmu projektu verí a chce ho spolu s pridanou hodnotou odovzdať ľuďom, mal by ísť do toho. Keď človek neriskuje nemôže nič získať. Každý by to mal minimálne skúsiť.