Patrik Michel: Osobný tréner

S výživovými poradcami a trénermi sa dnes doslovne roztrhlo vrece. Málokto však skutočne vie, čo je pre ľudské telo naozaj zdravé a správne. Patrik Michel, osobný tréner, ktorý má za sebou aj napriek nie veľmi vysokému veku mnoho skúseností s trénovaním ľudí, sa nám vyjadril aj na otázky, ktoré sú dnes medzi ľuďmi pomerne dosť diskutované.

Patrik, ty si jednoznačne športovec telom aj duchom. Okrem toho, že sa staráš o svoje zdravie, snažíš sa robiť osvetu aj medzi inými ľuďmi a vo voľnom čase pôsobíš ako osobný tréner. Aké typy tréningov ľuďom dokážeš poskytnúť? 

Tak vždy sa snažím prispôsobiť klientovi. Keď mi príde človek, ktorý chce chudnúť, tak mu nastavím tréning na chudnutie. Pokiaľ je to človek, ktorý chce zlepšiť rýchlosť, tak budeme rozvíjať rýchlostno-silové schopnosti určitými prvkami, pokiaľ chce kondíciu, budeme trénovať aeróbne. Nesústredím sa na jednu schopnosť, vo svojom tréningovom koncepte preferujem komplexnosť. Venujem sa taktiež sebaobrane, donedávna som trávil veľa času trénovaním klientov thajského boxu.

Ku tomu, aby si sa mohol venovať niečomu takémuto na profesionálnej úrovni ti určite dopomáha aj tvoja vysoká škola. Kde momentálne študuješ?

Momentálne študujem na FTVŠ kondičné trénerstvo a učiteľstvo telesnej výchovy.

Ako teda vyzerá tvoj bežný deň?

Keďže študujem kondičáka, venujem dosť času škole a fyzickej príprave. Pokiaľ netrénujem seba, tak niekoho iného. Mimo toho pracujem v športovom centre, čiže tam som zavretý celé dni. Zostávajúci čas investujem do varenia, oddychu a do regenerácie. Keďže mám veľký fyzický výdaj, potrebujem mať kvalitný príjem, dbám na stravu, určite by som to neutiahol na hambáčoch, i keď aj ten si občas strelím 🙂

Čo teda strava? Z čoho pozostáva tvoj bežný jedálniček?

Čo sa týka jedálnička, snažím sa vždy prijať toľko, koľko miniem, čiže vždy potrebujem naplniť objem kalórii (cez 3500 kcal). Čo je pre mňa rovnako dôležité, je pitný režim, veľa čistej vody a čajov rôznych bylín. Raňajky mám rád sladké, vždy sa snažím aby boli čo najpestrejšie z pohľadu živín, to znamená prijať každý potrebný nutrient pre správny štart do dňa. Pokiaľ to čas dovolí a nemám tréning, mám aj desiatu a to vždy ryby. Obed, večera alebo potréningové jedlo, vždy je to veľký objem, zjem kľudne 3 steaky, 200 gramov ryže a k tomu pol kila zeleniny. Potom ešte príde vždy dáky dezertíček…samozrejme, že rozlišujem, či je to pred alebo po tréningu. Čo sa týka sladkostí, je pre mňa najlepšie ovocíčko alebo maškrty, ktoré si robím z orechových masiel.

No a v neposlednom rade dbám na dostatočný príjem vitamínov a minerálov hlavne prostredníctvom doplnkov.

Množstvo ľudí v dnešnej dobe viní za nadváhu práve sacharidy a dokonca aj mnohí aktívni športovci sa ich snažia vo svojom jedálničku výrazne obmedzovať, aký máš na toto názor?

… je to hlúposť. Cukor je hlavnou zložkou pre tvorbu ATP, čiže energie. Je nelogické, že športovec,

ktorý tvrdo trénuje, netankuje „palivo“. Jasné, že pri redukovaní váhy by mal byť príjem sacharidov

znížený, ale úplné vylúčenie cukru by som osobne neodporúčal…môže mať negatívny vplyv na

jedinca, dá sa povedať, že pre niekoho až nebezpečný.

Myslíš si, že ľudia, ktorí v minulosti nemali so športom nijakú skúsenosť, možu začať cvičiť vo fitku úplne sami, alebo by si odporúčal, aby vždy aspoň pár prvých tréningov absolvovali s trénerom? 

….je mnoho nových trendov a cvičení v športe a človek, ktorý cvičil naposledy pred 10 rokmi sa môže držať zastaralých metód, ktoré sa dnes považujú za nesprávne a tým si môže len ublížiť. Nehovorím, že to tak musí byť vždy ale je lepšie, keď absolvuje cvičenec pár hodín s osobným trénerom.

Pokiaľ majú ľudia záujem zlepšiť si postavu a chcú cvičiť viac-menej len rekreačne, čo by si odporúčal viac, tréning s vlastnou váhou alebo silový tréning so závažiami?

Funkčný tréning je super, pretože zapájaš pri ňom čo najväčšie množstvo svalových skupín a je pre človeka maximálne prirodzený. Naopak silový tréning má tiež svoje benefity, zosilňuje šľachy, kosti, zlepšuje hormonálnu rovnováhu a hlavne je to najefektívnejší spôsob pálenia kalórii. Ide skôr o to, aký má klient cieľ, resp. v čom sa chce zlepšiť, prípadne čo mu bude najidentickejšie a baviť ho.

Nakoniec by ma zaujímalo, aký máš názor na regeneráciu. Myslíš si, že je pre telo rovnako dôležitá ako samotná fyzická aktivita? 

Regenerácia je veľmi dôležitá, preto treba poriadne spať a z času na čas si aj oddýchnuť a vypustiť . Tým, že podávame výkon, namáhame nie len svalstvo ale vyčerpáva sa celý organizmus, ktorý potrebuje oddych aby bol znova „ready“. Každý vyžaduje denne veľa energie, bdelosť, schopnosť koncertovať sa atď., všetko toto sa dá dosiahnuť len regeneráciou a správnym životným štýlom.